Wednesday, July 27, 2011

peringkat-peringkat neraka

assalamualaikum~

aku dpt info dari majalah ANIS. aku pon sebenarnya baru tawu yg ada 7 jenis neraka semuanya. *ah,ceteknya ilmu.

kalau salah tolong betulkan.

1. Neraka JAHANAM
ni adalah neraka di tingkat yg paling atas. nerka jahanam bermula dari tingkat paling atas hingga ke tingkat paling bawah. *betapa dalamnya neraka jahanam. org yg diriwayatkan akan masuk ke neraka jahanam adalah org-org kafir. sesungguhnya, inilah tempat yg seburuk-buruknya.

2. Neraka LAZHA
neraka tingkat kedua. LAZHA maksudnya api yg membesar dan menyala-nyala. mereka yg akan masuk ke neraka ini adalah dari golongan orang yg mendustakan agama dan berpaling daripadanya.

3. Neraka HUTHAMAH
dinyatakan, golongan yg ditempatkan dalam neraka ini ialah orang yg lalai dari perintah ALLAH dan mereka yg terpengaruh dengan harta dunia.

4. Neraka SAIR
neraka tingkat ke empat. golongan yg akan dimasukkan ke dalam neraka ni ialah, mereka yg memakan harta anak yatim.

5. Neraka SAQRU / SAQAR
golongan yg ditempatkan adalah mereka yg tidak mengerjakan solat,bakhil terhadap org miskin dan mereka yg tidak mempercayai berlakunya hari kiamat.

6. Neraka JAHIM
mereka yg mendustakan agama, melakukan sesuatu yg dilarang ALLAH spt berzina, minum arak dan lain2 ditempakan didalam neraka JAHIM. ALLAH menyatakan :
" peganglah dia kemudian seretlah dia ke tengah-tengah neraka jahim,kemudian tuangkanlah diatas kepalanya seksaan dari air yg amat panas...." (Ad-Dukahn:47-48)

7. Neraka HAAWIYAH
dianggap sebagai neraka yg paling bawah. mereka yg ringan timbangan amalannya akan dilemparkan ke dalam neraka Haawiyah. neraka haawiyah bermaksud api yg sangat panas.



bayangkanlah, kalau neraka yg rankingnya paling bawah itu bermaksud api yg sangat panas apatah lagi di tingkat yg seterusnya.

semoga kita diberikan peluang memberatkan timbangan amalan kita. :)


sekadar berkongsi ilmu. :))

No comments: